Ik voelde me ’s
morgens al niet zo goed in mijn vel. Ik werd vaak draaierig maar toch besloot
ik om naar school te gaan. Ik mocht vandaag namelijk rond de talenten gaan
werken in de vierde klas. Ik had er superveel werk ingestoken waar ik zelf
trots op was.
Tijdens de dag heb ik
me een aantal keren niet zo goed gevoeld maar meestal ging het voorbij. Ik ben
voor de eerste pauze gaan observeren in een zesde klas. Na de eerste pauze heb
ik een les muziek gevolgd en ben ik nog enkele weekroosters gaan overnemen.
Toen zag ik juf Magda samen met een leerling van de eerste klas werken. Ze had
nog veel te doen, dus heb ik het even van haar overgenomen. Ik voelde me niet
echt op mijn gemak omdat het met de leerling was die vorige keer razend was
geworden in de klas. Toch heeft hij superhard meegewerkt en ik was verbaasd over
hoe hij zich inzette. Maandag heb ik hem een sticker beloofd, na al het harde
werken van vrijdag.
Na de tweede pauze was
het tijd voor mijn les rond talenten. Ik straalde veel meer gezag uit over deze
klas. De leerkrachten hadden me verteld dat ik te zacht sprak dus heb ik mijn
volumeknop maar wat bijgeschaafd. De leerlingen zeiden dat ze het allemaal leuk
vonden en ze waren ook heel enthousiast. Er was deze keer iets anders dan
tijdens de andere lessen rond talenten. De leerlingen waren meer begaan en
wilden echt alles gedaan hebben. Het verliep allemaal gestructureerd en veel
rustiger. Afspraken maken helpt!
In België geef ik veel
liever les aan de lagere schooljaren. Hier in Suriname is het helemaal
omgekeerd. Hoe ouder hoe leuker om les aan te geven. Ze zijn veel rustiger,
hebben respect en zijn met minder. Ideaal om mee te werken en om ze iets bij te
leren.
We mochten met een
andere juf terug naar huis rijden omdat juf Sharda andere taken had. Het was
een leuke rit naar huis omdat haar dochtertje ook bij ons op de achterbank zat.
Je staat versteld van wat de kleuters hier allemaal al zeggen.
Bosies en brasas !
Groetjes Larissa
Geen opmerkingen:
Een reactie posten