5 maart : Talenten in klas 1 B !
Wat ik dacht dat ging gebeuren, is ook gebeurd. Deze morgen had ik het gevoel dat het weekend was. Dat was een leuk gevoel tot de wekker ging. Ik was nog zo moe dat ik deze keer wel ben blijven liggen tot het snoezen gedaan was. Met kleine oogjes ben ik uiteindelijk opgestaan.
Ik heb snel alles genomen, wat gegeten, me gewassen en me aangekleed. Toen was het al weer tijd om naar school te vertrekken. De tijd vliegt hier enorm voorbij. Je hebt geen dag dat je alles wat je wilt doen gedaan krijgt. We kwamen iets later bij Veerle aan maar juf Sharda was er nog niet. Dus geen paniek.
Iets later kwam juf Sharda aan gereden. Ze moest eerst nog even bij de bank stoppen dus namen we een andere weg. We zagen een kleine puppy op straat lopen. Juf Sharda was al aan het afremmen tot ze zag dat de puppy de straat al half over was. Toen gaf ze terug wat gas bij, de puppy kreeg schrik en liep terug onze kant uit. Het geluid van een puppy die onder een auto geraakt, is zo hartverscheurend. Gelukkig zagen we hem nadien verder lopen, wel al mankend. Ik ben er zeker van dat we hem geraakt hebben omdat we dat voelden. Gelukkig zijn we er niet over gereden en hopelijk heeft hij het overleefd. Hier stoppen ze niet om te gaan kijken, ze vinden het erg en rijden dan weer verder.
Toen we op school aankwamen, was het weer tijd voor het volkslied. Vandaag werd het voor de tweede keer in het Nederlands gezongen. Ik ben de tekst aan juf Lucinda gaan vragen zodat ik het ook kan oefenen en uiteindelijk kan meezingen. Toen zijn we even naar de computerklas gegaan om onze presentatie voor morgen verder af te maken. Dat was toen nog niet helemaal gelukt dus ben ik er in de namiddag nog enkele uren aan bezig geweest. Ik was heel tevreden toen het af was, het was wel voldoende voor één dag.
Na de eerste pauze mocht ik naar de eerste klas B om rond de talenten te gaan werken. Het liedje verliep vlot en de leerlingen waren er snel mee weg. Het uitbeelden vonden ze ook super. Er werden wel een paar leerlingen boos omdat ze niet aan de beurt kwamen om vooraan te komen staan. Dit waren de leerlingen die aan het praten waren tijdens de oefeningen en dus niet luisterden. Het spel waarin ik de verschillende talenten heb geïntegreerd was een succes. Toch voor eventjes. De leerlingen vonden het leuk maar een uur hun aandacht bij de les houden, is voor hen genoeg. Je merkt dat ook als je gaat observeren maar het is niet zo leuk. Je steekt heel veel werk in je materiaal en als ze dan juist hun concentratie verliezen is het spijtig. Hopelijk gaat het met de hogere klassen beter.
Hierna ben ik alleen naar een cybercafé gereden. Ik moest nog enkele vriendschapsboekjes laten afdrukken. Als je met enkelen moet fietsen wordt er gefloten en geroepen maar als je alleen over straat fietst, is het wel heel erg. Ik moest langs een voetbalveld rijden waar ze juist aan het spelen waren… ik heb even wat extra gas gegeven. Ze roepen en fluiten hier wel alleen maar, toch vind ik het niet erg betrouwbaar als je alleen bent. Ik ben heelhuids terug geraakt met mijn vriendschapsblaadjes.
We hebben spaghetti gemaakt met twee soorten sauzen. Één met vlees en één zonder vlees. Na één portie had ik al voldoende gegeten. De afwas stond ook te wachten en we hebben met met ons allen de huishoudelijke taken even gedaan. Hierna zijn we onze presentatie gaan oefenen voor morgen zodat we toch voorbereid naar school gaan. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat verlopen. Ik mag verkleed als een Creoolse vrouw lesgeven. Foto’s zullen zeker en vast volgen morgen.
Zo meteen ga ik nog wat lezen en vroegtijdig mijn bed in kruipen.
6 maart : Mundiale dag !
Vandaag was het zover,
de mundiale dag. We hebben er ons dagen op voorbereid en toch had ik het gevoel
dat ik nog niet alles wist. Hierdoor was ik wel zenuwachtig maar ik had er ook
wel veel zin in.
Het was deze morgen
heel zwaar om op te staan. De wekker ging om iets voor zes maar we zijn blijven
liggen tot zes uur. Vandaag gingen we nog een keer met de fiets naar school. We
hadden dus niet zo een goede dag uitgekozen om deze mundiale dag te organiseren
want we moesten veel meenemen naar school en dat was niet zo handig met de
fietsen. Toch is alles er heelhuids geraakt.
Ik heb vandaag voor de
eerste keer het Surinaams volkslied meegezongen. Het was in het Sranan Tongo. Met
behulp van tekst lukte het maar ik zal nog mogen oefenen om het zonder tekst te
kunnen. De Nederlandse vertaling ervan gaat wel wat sneller lukken vermoed ik
omdat ik deze tekst begrijp.
Op school hebben we
nog even een spiekbriefje gemaakt om bij de laptop te leggen als we onze
presentatie aan het geven waren. Het was wel een geheugensteuntje dat ik
vandaag niet kon missen. Voor andere presentaties doe ik dat liever niet maar
hier was dat onmogelijk omdat we zoveel informatie op korte tijd hadden gekregen
en moesten doorgeven.
In de presentatie
zaten blijkbaar wel een paar foutjes. Hier kon ik eigenlijk weinig aan doen
want ik had mijn gevonden informatie laten controleren door een Creoolse juf.
Tijdens het geven van de presentatie zat er een andere Creoolse juf in de klas die
tegenstrijdige feedback gaf. Hierdoor weet ik nog steeds niet wat juist is.
Waarschijnlijk hebben ze beiden gelijk maar verschillen de tradities bij iedere
familie. Het was wel een beetje vervelend dat ze tijdens de presentaties ons
dan verbeterde want dat gaf me soms een onzeker gevoel. Toch ben ik ook blij
dat ze het gedaan heeft want anders had ik misschien verkeerde informatie aan
de kinderen van de vierde klas gegeven.
Voor deze presentatie
hadden we kleren die typisch zijn voor enkele bevolkingsgroepen gekregen om aan
te doen. We hadden niet echt een idee wat ze aandeden in het begin, dus deden
we gewoon de kleren aan waarvan je informatie moest geven aan de leerlingen. Ik
was een Creoolse vrouw, en had een koto en een jaki aan en een hoofddoek op.
Deze kleren zijn wel niet echt flatterend voor personen met een buikje. Ik zag
eruit als een Duitse boerendochter die je bijna kon rollen. Toch was het een
hele belevenis om deze kleren te dragen. Zo kon ik beter mijn rol vervullen als
Creoolse vrouw.
Na school heb ik
croque monsieurs, zonder ham maar met kalkoenspek, gebakken in de oven. Het was
heel lekker, ook al had ik het zelf gemaakt. Sommige waren wel wat aangebrand
omdat ik alleen niet alles in het oog kon houden. Het vuur warmt hier nogal
snel, waardoor je alles veel sneller moet doen.
Na het eten zijn we vertrokken naar het Zin.
Dit is een zwembad waar we nog al een keer naar toe zijn geweest. Het deed
deugd om nog eens te ontspannen na een paar zware dagen op school en thuis,
door het late werk voor school. Ik heb bijna mijn derde boek van ‘Vijftig
tinten’ uitgelezen. Ik ga
’s avonds niet weten wat doen als ontspanning
als ik niets meer om te lezen heb. Gelukkig mag ik nog een boek van Julie lenen
om hierna te lezen.
Thuis hebben we een
smoske gemaakt. Dit was ook weer heel lekker omdat we hier heel weinig rauwe
groenten eten. Meestal zijn ze gekookt, wat ook wel lekker is. Afwisseling is
altijd welkom vind ik.
We hebben ons ook nog
voorbereid op morgen. Er is dan een vergadering/workshop gepland waarbij de
leerkrachten samen komen om rond allerlei zaken te praten of elkaar iets aan te
leren. De leerlingen mogen dan rond tien uur naar huis. Ze hebben dan die dag
twee uren les. De moeite om naar school te komen? Ik heb geen idee. Wij gaan de
leerkrachten wat meer vertellen over meervoudige intelligentie of ook wel
talenten genoemd. We gaan ze een lied aanleren en laten ontdekken tot welk
talent zij behoren.
Bosies en brasas !
Groetjes Larissa
Geen opmerkingen:
Een reactie posten